Projekty
PARTYCYPACJA SPOŁECZNA jako WEHIKUŁ ROZWOJU społeczności lokalnych
Fundacją Prospołeczna PODUCHA we współpracy z Naszą Szkołą jest realizatorem projektu pn. PARTYCYPACJA SPOŁECZNA jako WEHIKUŁ ROZWOJU społeczności lokalnych. Ma on na celu w okresie od VI-XII 2022r. zwiększenie partycypacji społecznej wśród 50 osobowej grupy młodzieży szkolnej poprzez podejmowanie inicjatyw na rzecz środowiska lokalnego i włączanie jej do wspólnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, w szczególności na rzecz EKOLOGII. Projekt zakłada przeszkolenie uczniów z 3-5 wybranych szkół z terenu Łodzi (dzielnica Widzew) z zakresu realizacji mini projektów (projekt, jako narzędzie wspomagające partycypacje),aby w efekcie, uczniowie z każdej szkoły przy współudziale realizatora projektu opracowali i zrealizowali własny mikro projekt na rzecz społeczności lokalnej. Poprzez projekt chcemy budować postawy obywatelskie wśród młodzieży, wspierać wolontariat młodzieżowy, jak również aktywizować młodzież do przygotowywania i przeprowadzania inicjatyw na rzecz społeczności lokalnych w formie zorganizowanej przy współpracy z fundacją PODUCHA czy innymi organizacjami pozarządowymi, bądź w grupach nieformalnych. Kompleksowy charakter projektu przejawiać się będzie w połączeniu szkoleń teoretycznych z praktycznym aspektem działań. Projekt angażuje obywateli – młodzież, dając im możliwość aktywnego działania oraz łączenia aktywności ze zdobywaniem wiedzy w sferze działań obywatelskich. Projekt pn. „PARTYCYPACJA SPOŁECZNA jako WEHIKUŁ ROZWOJU społeczności lokalnych” jest finansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030 zgodnie z umową nr 85_I/2022 z dnia 04.07.2022r..
Wolontariusze Fundacji Prospołecznej PODUCHA z klasy siódmej SP 37 przystąpili do realizacji projektu pod nazwą „Bookcrossing – dziel się z innymi radością czytania”.
W tym celu zrealizowali następujące działania:
- uczestniczyli w warsztatach szkoleniowych i nabyli wiedzę potrzebną do realizacji projektu
- napisali i złożyli wniosek o przyznanie funduszy do Fundacji Poducha
- przygotowali plakaty informujące o zbiórce książek
- przygotowali tablice na plakaty informujące o przebiegu projektu
- promowali projekt - napisali ogłoszenia na stronie Librus i na FB, poprosili księdza o przeczytanie ogłoszenia podczas Mszy Św., roznosili ulotki i rozwiesili plakaty w przedszkolach i szkole muzycznej
- przygotowali regał bookcrossingowy przy wejściu do szkoły
- przeprowadzili pogadanki w klasach na temat bookcrossingu i regulaminu pożyczania książek
- uczestniczyli w podsumowaniu projektu
Wolontariusze Fundacji Prospołecznej PODUCHA z klasy ósmej SP 37 przystąpili do realizacji projektu pod nazwą „Świąteczna paka dla psa i kociaka”.
W tym celu zrealizowali następujące działania:
- uczestniczyli w warsztatach szkoleniowych i nabyli wiedzę potrzebną do realizacji projektu
- napisali i złożyli wniosek o przyznanie funduszy do Fundacji Poducha
- nawiązali współpracę ze Schroniskiem dla Zwierząt w Łodzi – przeprowadzili wstępny wywiad z pracownikiem na temat zapotrzebowania
- przygotowali plakaty informujące o zbiórce karmy
- przygotowali tablice na plakaty informujące o przebiegu projektu
- promowali projekt - napisali ogłoszenia na stronie Librus i na FB
- przeprowadzili pogadanki w klasach na temat tego, żeby nie kupować zwierząt na gwiazdkę pod wpływem impulsu
- przygotowali miejsce, w którym gromadzili karmę, koce i zabawki dla zwierząt
- wspólne piekli pierniczki i pakowali świąteczne paczki
- uczestniczyli w podsumowaniu projektu
Akademia Bezpiecznego Puchatka
W naszej szkole, jak co roku w klasach pierwszych, realizowany jest kolejna edycja profilaktycznego programu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka” pod patronatem Komendy Głównej Policji i Kuratorium Oświaty. Głównym celem programu było wdrożenie uczniów do przestrzegania bezpieczeństwa na drodze, w szkole, w domu i w czasie zabawy. Od września dzieci uczestniczyły w zajęciach dotyczących bezpieczeństwa, realizowanych w oparciu o starannie opracowane materiały edukacyjne. Razem z Kubusiem Puchatkiem dzieci uczą się, jak zgodnie z prawem poruszać się po drodze, jak przechodzić przez jezdnię oraz jak bezpiecznie i zdrowo odpoczywać w czasie wolnym od zajęć szkolnych. Puchatek przypomina również o konieczności noszenia odblasków, by być widocznym na drodze. Podczas zajęć z Kubusiem omawiane są zagadnienia dotyczące rozsądnego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Program kształtuje u dzieci postawy odpowiedniego zachowania się w sytuacjach dla nich niecodziennych, trudnych oraz uczył właściwej reakcji na zaistniałe zagrożenia życia codziennego. Uczestnictwo w nim wymaga od uczniów aktywności, zaangażowania i wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Program kończy się wypełnieniem przez uczniów „Wielkiego Testu Bezpieczeństwa” i uzyskaniem certyfikatu przynależności do „Klubu Bezpiecznego Puchatka” .
Projekt PorozmawiajMy – PoznajMy – cykl warsztatów językowo-integracyjnych
W maju wystartował projekt PorozmawiajMy – PoznajMy realizowany w szkole przez Fundację Szycie życia. Działania trwały do listopada.
Co zrealizowaliśmy?
Cykl 10 warsztatów językowo-integracyjnych dla dzieci z Ukrainy i Polski. Wzięły w nich udział dzieci z klas 1a, 2b, 4a i 4p.
Warsztaty językowo-integracyjne, miały na celu ułatwienie komunikacje dzieciom z Ukrainy, pomoc w nawiązywaniu relacji z polskimi uczniami i wspieranie integracji dzieci.
Warsztaty miały pomóc w rozwijaniu kompetencji językowych dzieci z Ukrainy, podnoszeniu praktycznej znajomości języka polskiego i ułatwić porozumiewanie się w codziennych sytuacjach. Warsztaty dotyczyły 10 tematów związanych z praktycznym użyciem języka polskiego:
- Poznajmy się
- Rodzina
- Szkoła
- W sklepie
- U lekarza
- Czas wolny
- Zwierzęta
- Wakacje
- Podróże
- Zbytki i ciekawe miejsca
W czasie warsztatów dzieci uczyły się słów polskich i ukraińskich, realizowały zadania, które miały pomóc w wzajemnym zrozumieniu i porozumiewaniu się, powstały również rysunki podpisywane po polsku i ukraińsku. Prace dzieci stały się ilustracjami do 10 filmów do nauki języka polskiego dla osób (przede wszystkim dzieci) z Ukrainy. Przy ich powstawaniu pomagali studenci z Ukrainy z kierunku turystyka z łódzkich uczelni. Filmy mogą być również intersujące dla Polaków, którzy chcieliby poznać kilka ukarńskich, przydatnych w komunikacji zwroty i słów.
Zrealizowane filmy można zobaczyć tutaj:
https://youtube.com/playlist?list=PLDVzdbYAbLsXXTzlcd5L6Gd-U02lHqizi
Zadanie publiczne - Łódź naukowa, kreatywna i wielokulturowa 2022/23 finansowane jest z budżetu miasta Łodzi.
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.
Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty? Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.
Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
- Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
- Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
- Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
- Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
- Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
- Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
- Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
- Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!
- Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
- Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl
Od grosika do złotówki to projekt adresowany do uczniów klas drugich szkół podstawowych, którzy kontynuują go w klasie trzeciej. Realizowany jest od 2007 r. W tym czasie udział wzięło w nim ponad 157 000 uczniów i prawie 240 000 ich rodziców oraz około 7500 nauczycieli z ponad 3400 szkół ze wszystkich województw.
Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowych pojęć dotyczących finansów i przedsiębiorczości (pieniądze, zarabianie, racjonalne wydawanie pieniędzy, oszczędzanie, inwestowanie). Dotyczy także szeroko pojętego bezpieczeństwa, trafnego przewidywania i sposobów unikania różnych ryzyk.
Główne cele programu:
- nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
- nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.
Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskim rynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa a także przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacji najmłodszych.
Działania podejmowane w ramach programu Od grosika do złotówki mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz kształtowanie przez nich praktycznych umiejętności w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji wpływających na ich finanse i bezpieczeństwo, umacniają wiarę we własne siły i możliwości.
https://liblink.pl/a5F6MZtJj4